Bereik mediamerken prima, groei dankzij digitaal

Onderzoeken
Abovo
Geschreven door Abovo Media
Geschreven op: 27 maart 2017Bewerkt op: 6 december 2023
Abovo Media - istock-530465741

De NOM heeft eind maart twee belangrijke rapportages gepubliceerd: NOM Mediamerken 2017-I en NOM Printmonitor 2017-I. Hieruit komt onder meer naar voren dat het bereik van magazinemerken in 2016 is toegenomen: het printbereik is gelijk gebleven en het digitale bereik is met 11% gestegen.

In Nederland lezen zo’n 11,5 miljoen mensen een of meer magazines. De Kampioen (4,8 miljoen) en Allerhande (4,4 miljoen) hebben het grootste bereik van de magazinetitels, en worden gratis verspreid. Van de betaalde titels voert Libelle met 1,6 miljoen mensen het lijstje met het meeste bereik aan, gevolgd door Donald Duck, Linda., Vrouw, Privé, Margriet en Veronica Magazine.

Digitaal bereik
Het digitaal bereik van magazinetitels – alle lezers die de titel in 2016 digitaal hebben gelezen – is met 11 procent toegenomen. Het verschilt sterk per categorie. Vooral merken met een jonge of mannelijke doelgroep hebben een hoog aandeel digitaal. Koploper Beleggers Belangen zit op maar liefst 50%. New Scientist (42%), Radar+ (41%), Totaal TV (38%) en De Groene Amsterdammer (36%) completeren de top-5.

Bij de auto- en motorbladen, opiniebladen en sportbladen ligt het aandeel digitaal meestal rond de 25% tot 30%. Dit geldt ook voor enkele RTV-bladen. Bij culinaire titels en opvoedingmagazines vormt digitaal een kwart van het bereik, bij vrouwenweekbladen en gossip is het aandeel digitaal het laagst.

Over het onderzoek
Voor de totstandkoming van de cijfers voor de NOM-rapportages zijn 17.179 Nederlanders van 13 jaar en ouder ondervraagd door Gfk.

Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag