Hoe gedurfde keuzes leiden tot succes

Case

NPL is een toonaangevende loterij in Nederland. Door een innovatieve herziening van hun mediastrategie wisten ze een enorme salesgroei te realiseren. Deze aanpak zorgde voor een significante stijging in merkbekendheid en consumentbetrokkenheid in de overvolle loterijmarkt.

Abovo Media - Schermafbeelding 2024-07-16 115423

Toegepaste diensten

Media inkoop
Maximaliseer je exposure met slimme media-inkoop. Bereik je doelgroep effectief en optimaliseer je advertentiebudget.
Media strategie
Boost je zichtbaarheid en bereik met doordachte mediastrategie. Maximale impact, optimale resultaten.
Doelgroepanalyse
Een uitgebreide doelgroepanalyse verfijnt targeting en optimaliseert marketingeffieciëntie om alls uit jouw campagne te halen.

Doelstelling

De opdracht aan Abovo en Dentsu was helder: zorg voor verdieping, overweging en groei, bij een vrijwel gelijkblijvend budget.

Doelgroep

In de strijd om de consument in de drukke loterijmarkt hebben we bewezen dat een radicaal andere én tegelijkertijd conservatieve aanpak werkt. Onze strategie, die vanaf april 2023 focust op de emotie van het spel en het belang van goede doelen als motieven bij de doelgroep, volgt de consument in plaats van andersom. Dit heeft geleid tot indrukwekkende groei en betrokkenheid.

 

 

Onze aanpak

We begonnen met een grondige analyse van verkoop- en trackingdata, evenals mediabestedingen in de categorie. Jaarlijks zien we een vergelijkbaar seizoenspatroon in de verkoop van loten, met piekcampagnes in de laatste maanden van het jaar (sept-jan). De concurrentie is hevig, vooral door de nieuwe online gokmarkt. In de rustigere maanden mei-juli zijn er meestal geen grote trekkingen en wordt er weinig geadverteerd. Dit biedt ons juist een kans. In 2023 veranderen we onze mediastrategie volledig door onze kanaalkeuze, seizoensgebondenheid en flighting-tactiek aan te passen, volgens het principe ‘if you can’t outspend them, you must outsmart them’

Accepteer advertentie cookies om deze content te zien.

Accepteer advertentie cookies

Opvolging van performance

In combinatie met een always-on BTL laag (display, social, SEA) zorgen we voor volledige zichtbaarheid onder de
brede doelgroep. Een test-driven performance aanpak (op basis van GEO-experimenten) leverde sterke conversie
op, zowel op nieuwe deelnemers als op doorspeelgedrag.

 

Abovo Media - Schermafbeelding 2024-08-07 130600
Abovo Media - Schermafbeelding 2024-08-07 130040

Verdieping in de band met de consument

Een van onze marketingdoelen is het verdiepen van de band met de consument. We focussen op twee belangrijke pijlers: de missie van NPL om bij te dragen aan een rechtvaardige, gezonde en groene wereld, en het versterken van de associatie met winkansen. We zetten de eerste stap met een spraakmakende branded content campagne samen met Mediahuis en DPG, en een boeiende branded podcast.

Succesvolle 'dripping' strategie

We ontwerpen een dripping strategie, waarbij de weken ‘op’ gepland zijn dicht op het trekkingsmoment (richting
einde van de maand) en de weken ‘off’ dusdanig geminimaliseerd zijn dat er geen negatief effect zal zijn op merk
KPI’s.

Resultaten

Groei is een belangrijke doelstelling voor NPL, in overweging én in sales. Met een gelijkblijvend budget, hebben we sales zien stijgen, een significant effect onder ‘niet-deelnemers’ en een aanzienlijke toename in reclamenaamsbekendheid tijdens de campagne.

Hiermee is dus een verandering gerealiseerd in een vrij ‘constante’ markt door middel van een volledige draai in mediajaarstrategie. Waarin niet alleen aan het merk gebouwd is, maar ook op korte en middellange lange termijn een duidelijk sales effect gerealiseerd is.

klant cases
Abovo Media - Maak het extraordinaire – Patat
Jean Bâton – Maak het extraordinaire
Tv-reclame+2
Case
Abovo Media - Schermafbeelding 2024-07-16 113334
Basic Fit – Je doelgroep in beweging krijgen
Content & creatie+1
Case
Abovo Media - Acibadem-still-0
Acibadem – Zorg verlenen is een kunst
Tv-reclame+4
Case
Abovo Media - DENIM_SOCIAL_NL_FB-IG_MAIN_1x1_02
Denim Solar – Proud to be boring
Out-of-Home+3
Case
Abovo Media - Collection AD A03
BYD – 100% elektrisch, 100% bereikbaar
Social media advertising
Case
Abovo Media - 23_1034133 Afbeelding 1080×1080-1
Tankey – tank slim, bespaar meer!
Online adverteren+2
Case
Abovo Media - vitens-omslagimage
Vitens- Droge bespaartips
Concepting+1
Case
Abovo Media - 2016-04-28
Intersport Twinsport- Een stap richting de cookieloze toekomst
Server 2 server+1
Case
Abovo Media - Transdev
Transdev- Ik buschauffeur?
Recruitment+2
Case
Abovo Media - case tonzon
Tonzon- Even #Trefzeker als Tonzon
Strategie & media+2
Case
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag